Francesc Pujols
https://es.wikipedia.org/wiki/Francesc_Pujols
En catalán, no viene lo mismo: No vienen los textos... https://ca.wikipedia.org/wiki/Francesc_Pujols_i_Morgades
El año 1918, Francesc Pujols publica el 'Concepte General de la Ciència Catalana', en esta obra figura su célebre profecía:
Perquè serán catalans, totes les seves despeses, on vagin, els serán pagades [...] i els oferiran lhotel, el més preuat regal que se li pugui fer a un català quan viatja. Al cap i a la fi, i pensant-hi bé, més valdrà ser català que milionari.
Porque serán catalanes, todos sus gastos, donde vayan, les serán pagados. [...] y se les ofrecerá el hotel, el más preciado regalo que se le pueda hacer a un catalán cuando viaja. Al fin y al cabo, y pensándolo bien, más valdrá ser catalán que millonario.
L'Associació Francesc Pujols dice efectivamente si nos unimos a ellos, Junts farem possible que, un dia, els catalans ho tinguem tot pagat.
Si voleu ser protagonista de la revolució que ve, i que no és altra que la internacionalització de lobra, la figura i el pensament de Francesc Pujols, uniu-vos a nosaltres. Junts farem possible que, un dia, els catalans ho tinguem tot pagat.
En años sucesivos escribe otros trabajos filosóficos como 'Hiparxiologi o Ritual de la Religió Catalana' (1937).
Francesc Pujols arma un sistema filosófico llamado primeramente Sumpèctica o Ciencia de lo Concreto, más tarde Hiparxiologia o Ciencia de la Existencia, y finalmente 'Pantologia' o Ciencia del Todo. El año 1931, el escritor Josep Pla dedicó un libro a su pensamiento titulado El sistema de Francesc Pujols. Manual d'Hiparxiologia.
El 1926 publica en dos volúmenes la Història de l'hegemonia catalana en la política espanyola. Instalado en Martorell, en su domicilio familiar conocido como Torre de las Horas, escribe diversas obras de carácter político como La solució Cambó' (1931) o El problema peninsular (1935)
Traducción de Google al catalán de lo que viene en castellano ---->>> Potser no ho veurem, perquè estarem morts i
enterrats, però és segur que els que vindran després
de nosaltres veuran els reis de la Terra posar-se de
genolls davant de Catalunya. I serà llavors quan els
lectors del meu llibre, si encara en queden alguns
exemplars, sabran que tenia raó. Quan es miri els
catalans, serà com si es mirés la sang de la veritat;
quan se'ls doni la mà, serà com si es toqués la mà de
la veritat. Molts catalans es posaran a plorar de joia;
se'ls haurà d'assecar les llàgrimes amb un mocador. Perquè seran catalans, totes les despeses, on vagin, els seran pagades. Seran tan nombrosos que la gent no els podrà acollir a tots com a hostes dels seus habitatges, i se'ls oferirà l'hotel, el més preat regal que se li pugui fer a un català quan viatja. Al cap i a la fi, i pensant-hi bé, més valdrà ser català que milionari. Com que les aparences enganyen, encara que un català sigui més ignorant que un ase, els estrangers el prendran per un savii, que porta la veritat a la mà. Quan Catalunya sigui reina i mestra del món, la nostra reputació serà tal, 'admiració que se'ns manifestarà arribarà a aquests cims, que molts catalans no s'atreviran a dir-ne l'origen i es faran passar per estrangers. 'Si algú es meravella que Catalunya que, en comparació amb altres nacions, no té res i no representa res; que no té ni el més mínim, és a dir la independència política; la decisió de la qual no pesa res en els consells d'Estat- estigui destinada a dominar el món, si algú se'n meravella, nosaltres respondrem això altre: "Si haguessin dit als romans, quan volien dominar Judea, que els jueus els dominarien a ells, així com a tota Europa i Amèrica -que encara no havia estat descoberta-, és segur que s'haurien posat a riure". |
Tal vez no lo veremos, porque
estaremos muertos y enterrados, pero es seguro que los
que vendrán después de nosotros verán a los reyes de
la Tierra ponerse de rodillas ante Cataluña. Y será
entonces cuando los lectores de mi libro, si todavía
quedan algunos ejemplares, sabrán que tenía razón.
Cuando se mire a los catalanes, será como si se mirara
la sangre de la verdad; cuando se les dé la mano, será
como si se tocara la mano de la verdad. Muchos catalanes
se pondrán a llorar de alegría; se les deberá secar
las lágrimas con un pañuelo. Porque serán catalanes, todos sus gastos, donde vayan, les serán pagados. Serán tan numerosos que la gente no podrá acogerlos a todos como huéspedes de sus viviendas, y se les ofrecerá el hotel, el más preciado regalo que se le pueda hacer a un catalán cuando viaja. Al fin y al cabo, y pensándolo bien, más valdrá ser catalán que millonario. Como las apariencias engañan, aunque un catalán sea más ignorante que un asno, los extranjeros lo tomarán por un sabio, que lleva la verdad en la mano. Cuando Cataluña sea reina y maestra del mundo, nuestra reputación será tal, y la admiración que se nos manifestará llegará a tales cumbres, que muchos catalanes no se atreverán a decir su origen y se harán pasar por extranjeros. Si alguien se maravilla de que Cataluña -que, en comparación con otras naciones, no tiene nada y no representa nada; que no tiene ni lo más mínimo, es decir la independencia política; la decisión de la cual no pesa nada en los consejos de Estado- esté destinada a dominar el mundo, si alguien se maravilla de esto, nosotros responderemos esto otro: "Si hubieran dicho a los romanos, cuando querían dominar Judea, que los judíos los dominarían a ellos, así como a toda Europa y América -que aún no había sido descubierta-, es seguro que se habrían puesto a reír". |
----------------------------------------
Francesc
Pujols va proposar, per mitjà de Dalí, que Franco fos rei dEspanya.
Max Pérez i Alba Padrós estan treballant en un llibre que
abordi la pintura de lartista i lobra del pensador, a
qui el pintor de Figueres reverenciava
(El País https://elpais.com/quadern/2022-09-30/francesc-pujols-va-proposar-per-mitja-de-dali-que-franco-fos-rei-despanya.html
)
Francesc Pujols (1882-1962) tal vegada va ser lúnic contemporani de Dalí (1904-1989) que va merèixer la seva reverència entusiasta i continuada. No obstant això, no hi ha cap llibre que abordi de manera exhaustiva lobra del pensador i la pintura de lartista. És el que està fent Max Pérez, que amb la també filòsofa Alba Padrós sha endinsat en lembalum de manuscrits que Pujols va deixar inèdits a la Torre de les Hores. El 2023 publicarà la seva recerca a La Mira-El Fonoll.
La sorpresa va ser majúscula quan Max Pérez va trobar les notes en què Pujols detallava una solució al debat sobre la llei orgànica de Successió de Franco com a cap de lEstat i que volia que Dalí presentés al dictador. Quan? La mala memòria de Dalí no ho resol. «Dos años antes de que Pujols muriera va escriure, sabiendo que yo era amigo de don Rafael Sánchez Mazas, entonces ministro sin cartera, me dijo que e´l habi´a encontrado la solucio´n de la estructura de la Ley Orga´nica, y me pidio´ que sus trabajos pudieran llegar a conocimiento del Generalísimo Franco, porque, me dijo en catala´n, serà molt u´til al pai´s». Sánchez Mazas va ser ministre sense cartera entre 1939 i 1940 i Pujols va morir el 1962, així que el més probable és que lencàrrec fos de finals dels anys cinquanta. Luis Racionero i Antonio Olano van explicar que, segons Dalí, el pla era instaurar una monarquia. Quina mena de monarquia? Espanya ja era des del 1947 una monarquia sense rei, on el dictador shavia reservat la potestat danomenar en cualquier momento el seu successor, amb preferència, no obligatòria, de estirpe regia.
MÁS INFORMACIÓN El día que Dalí inventó una religión racista
Dalí, amb la por al cos pel seu anticristianisme dabans de la guerra, havia tornat a Espanya el 1948 com a apòstol ara dun misticisme catòlic i romà, prodigant lloances a Franco i reprenent el contacte amb Pujols. El Salvador de lArt Modern com lhavia batejat Pujols cobejava el reconeixement del Salvador de España, fet que no va arribar fins que va ser rebut el 6 de juny del 1956 al Palacio del Pardo. Aquell any el falangista José Luis Arrese havia presentat sense èxit un avantprojecte de llei orgànica que donava el poder al Movimiento Nacional i no a un rei Borbó. No más reyes de estirpe extranjera, cantava lhimne de les JONS (Juntas de Ofensiva Nacional-Sindicalista), virus extranjerizante, antiespañol, blasmava el seu fundador, Ramiro Ledesma Ramos. Pocs dies abans de la trobada amb Franco, Dalí havia visitat dues vegades Pujols.
Carta autògrafa firmada, il·lustrada, probablement a Jaume Miravitlles, conegut com a "Met".
Solució Franco rei
La solució de Pujols era rescatar la vella idea dels catalanistes espanyistes: lImperi Hispànic Universal liderat per Catalunya, però basat ara en una llei que bevia de la Pantologia, un estadi superior de la Hiperaxiologia, que el pensador català feia dècades que dissenyava aïllat a la Torre de les Hores de Martorell, després de la seva tornada de lexili el 1942 i dhaver passat un mes i mig a la Model. El pensador anomenava la seva ciència religió catalana, a imitació de la religió científica (la veritat emana de la ciència empírica, no de Déu), creada pel positivista August Comte, i que Dalí va assumir entusiasmat.
Pujols va adaptar la seva religió catalana al catolicisme franquista, però el més sorprenent diu Max Pérez és la idea que Franco sautocoronés rei dEspanya. Pujols afegeix considerava que la política shavia desvinculat de la ciència i que el monarca havia de ser representant de la visió científica del món. La proposta de coronar Franco era coherent amb la solució al problema espanyol que el panteòleg, més cambonista que Cambó, ja havia propugnat el 1927 durant el directori de Primo de Rivera: laliança de la política espanyola amb el pensament català, per resoldre també el separatisme, perquè la nostra missió no és separativa, sinó, al contrari, unitiva i hegemònica. Tot i això, estant més proper al federalisme de Rovira i Virgili (les quatre nacions ibèriques, Galícia-Portugal, País Basc, Castella-Espanya i Països Catalans, han de cedir la sobirania a lEstat i no al revés) que al federalisme de Pi i Margall (la llibertat dels individus, però no dels pobles). A més a més, un català, Prim, ja havia estat faedor dun rei, Amadeu de Savoia, abans de la República de Pi i Margall.
A Pujols , el consideren un colós de la filosofia que no sacaba mai o un bromista baliga-balaga
A Pujols uns el consideren un colós de la filosofia catalana que no sacaba mai i uns altres un bromista baliga-balaga, com si lhumor no fos una eina eficaç per despullar veritats construïdes. La monarquia plantejada per Pujols no era una de les seves facècies (poca broma amb un dictador), baldament fos més retrògrada que la que aprovarien les Corts franquistes el 1969. Max Pérez avança alguns dels detalls que donarà a conèixer ampliats en el seu llibre: Pujols dibuixava una societat jerarquitzada segons els graons de lescala evolutiva, un model similar al de les castes hindús de les lleis de Manu, però amb possibilitat dascendir. La monarquia seria electiva, amb sufragi universal orgànic; és a dir, shi votaria en funció de quatre classes socials: treballadors, negociants, propietaris i, al cim, els intel·lectuals. El rei garantiria la propietat privada i també el dret de viure sense treballar, la qual cosa permetria la màxima llibertat a lindividu. La propietat privada era sagrada per a Pujols: Companys li havia expropiat les vinyes de Martorell.
Max Pérez Muñoz investiga l'obra de Francesc Pujols. CARLES RIBAS
Dalí i Franco
Dalí compartia la translació de les lleis biològiques al món polític. Com va dir a Louis Pauwells, la monarquia absoluta equilibra les tendències dionisíaques i anàrquiques de lindividu. A dalt, el cel protector del monarca, legitimitat vivent, lull implacable reflex de lesguard diví. A baix, a les bases, un màxim dheterogeneïtat, desordres, perversions, anarquies; però, al capdamunt, un rei autoritari, el rei de la vida, és a dir, el monarca de la biologia, equivalent a lADN que estableix la constitució dels individus.
Va arribar Dalí a transmetre el pla de Pujols a Franco? El col·leccionista Reynolds Morse, que anotava des del 1943 totes les confidències que Dalí li feia, apunta als seus diaris inèdits que, segons el pintor, polítics del règim podrien restaurar la monarquia a Espanya, deixant Franco com a cap de lexèrcit. El 1976, ja coronat Joan Carles I, Dalí va confessar-li que, durant la seva primera trobada al Pardo, va dir al dictador que, si crea una monarquia, el poble recordaria que havia creat una obra mestra exactament com Velázquez havia creat Las Meninas del Prado, i que, en sentir això, Franco va riure una mica, negant modestament el geni que Dalí li atribuïa. Crear no vol dir restaurar, sinó instaurar, fet que descartava el programa de continuïtat dinàstica de Don Juan, tot i que, quan Dalí sel trobava a lHotel Meurice de París, sagenollava estrafolàriament per besar-li les puntes de les sabates.
«A qui voldria al tron?», va demanar Pauwells al pintor el 1967. «No importa quin home va respondre amb la condició que sigui legítim, que descendeixi realment de lescala de reis, que els seus gens el vinculin a la família de dret diví. Franco no tenia ADN reial, però per a Pujols la legitimitat de Franco com a rei li vindria dun altre dret diví, la unió de la religió catalana universal amb lEstat. És possible, atesa la fascinació de Dalí per Pujols, que el pintor, reinventor constant del seu personatge, compartís la idea als anys cinquanta, però no hi ha cap document que ho sustenti.
La propietat privada era sagrada per a Pujols: Companys li havia expropiat les vinyes de Martorell
El pla pujolsià, que servia també per frenar el comunisme («La Humanitat deia ara sí sorneguer no té més alternativa que Stalin o jo»), era absurd, però documenta la relació Pujols-Dalí i la deriva de tendències sorgides de limperialisme catalanista de principis del segle XX, amb extrems com el dEugeni dOrs, adherit a la Falange als anys quaranta. Max Pérez sosté que limperialisme orsià de principis de segle és hereu directe no només de Prat de la Riba, sinó especialment de Diego Ruiz, que ja lhavia plantejat teòricament abans del Glossari, i que al seu torn bevia de les ides neolul·lianes de Salvador Bové. La tesi de Pujols podia coincidir amb el lema dels joseantonians catalans «Espanya es una unidad de destino en lo universal», només que el lideratge de limperialisme hispànic havia de ser català-occità. És urgent, millor ahir, però no extremament greu, Catalunya no ve de 200 anys, repetia, pensant en els cicles dels imperis dissenyats per Alexandre Deulofeu.
El filòsof de Dalí
No es pot entendre del tot lobra de Dalí sense conèixer Pujols, dues ànimes bessones. Tots dos unes prodigioses ments associatives, anticomunistes, excèntrics, pantagruèlics, erudits amb ànima de llibertins, cínics que gaudien rient-se dels intel·lectuals bastits de seny i pompa, fabuladors duna visió del món feta a la seva mida, delitosos sempre de transgredir convencions i de seduir divertint. El surrealisme i les lectures de Freud i Sade païdes com a dogmes van donar a Dalí la clau de com fer nou el vell sense seguir la via de Picasso o Miró. Ell sho feia tot sol per crear una mitologia que transcendís el personal la iconografia del desig reprimit per la moral cristiana, però la seva obsessió per cercar la realitat necessitava un sistema sòlid que ancorés el flux gelatinós dels seus deliris irracionals i resolgués leixam de paradoxes que plantejaven els seus quadres enigma, el teatre dimatges que sintetitzen totes les dualitats: lespiritual i el material, linconscient i el conscient, el particular i el general, el temps i lespai, vida i mort, les truculentes perversions del cos insatisfet
Dalí havia llegit Eugeni dOrs (la tranquil·litat que dona al nen saber-se emparat per la saviesa dun savi; tota originalitat és dins la tradició; el dictat dimposar figura a allò amorf; làngel arquitecte al cap, el dimoni dels instints a baix, i entremig, els sentiments, els ulls ), però Pujols li va mostrar lart de la ironia (la ironia és un trompe-loeil verbal) i, enmig de lhumor, lestirabot, la hipèrbole i la paròdia, la lectura de Llull i Sibiuda, la raó científica animada per la passió, la imaginació i la metafísica. Dalí ja havia fet servir el 1935 la idea de Pujols de substituir la religió cristiana per una de nova, científica i sense Déu, dins el pla dAndré Breton de combatre Hitler i crear un clima surrealista al servei de la revolució.
El filòsof li va ensenyar lart de la ironia i, enmig de lhumor, lestirabot, la hièrbole i la paròdia, la lectura de Llull i Sibiuda
Pujols considerava el cristianisme com una moral universal derivada del fanatisme judaic i imposada a Catalunya, per la qual cosa volia substituir-la per una religió pròpia, despullada dempelts aliens, és a dir, basada en la ciència catalana-occitana iniciada per Llull. També menystenia el pensament nòrdic, conreador deia dabstraccions com el socialisme, el comunisme o lanarquia, filles naturals de la ignorància i la misèria, ronya de la llei natural.
La dèria de Dalí per Pujols es va fer obsessiva després de la mort del polígraf. Esventava que era el filòsof més gran del nostre temps, lemperador Trajà de la filosofia o linspirador del Punt Omega de Teilhard de Chardin. Va voler convertir John Lennon a la religió pujolsiana perquè els joves hippies dels seixanta substituïssin Marcuse per les seves idees i li va dedicar un lloc central en el teatre-museu de Figueres, al costat del creador de la religió positivista, August Comte; de dos arquitectes sensuals: Gaudí i Ledoux, i de dos pintors teatrals, emotius i simbolistes: Fortuny i Moreau.
No es pot entendre del tot lobra de Dalí sense conèixer Pujols, dues ànimes bessones. 919039361464473
Piñero, vos sois el cristalizador legítimo de San Pedro sobre la piedra en que edifico Nuestra Única Iglesia, va dir Dalí a la mort de larquitecte del museu. Max Pérez sosté que ledifici és en realitat un temple de la religió catalana, farcit delements pujolsians, com la seva frase el pensament català rebrota sempre i sobreviu als seus il·lusos enterradors, escenari de la primera missa hiperaxiològica, presidida per Josep Tarradellas
La dèria de Dalí per Pujols es va fer obsessiva després de la seva mort. Esventava que era el filòsof més gran del seu temps
De lesperança del 1946 a Joan Carles I
El 1946, part de lexili encara hi tenia esperances. Joan Sales va batejar-lo com el Profeta de Portlligat. En comptes dintroduir una idea universal a Catalunya, havia escampat una idea catalana per lunivers. El mateix any el pintor, en una carta inèdita, va escriure a un amic: Sembla que Franco està desencallant; i seria el moment que algun gran home del nostre país, en Met [Jaume Miravitlles], per exemple, es posés de cara a la feina. Aquell que satreveixi avui, ahir si és possible, té un futur polític enlluernador, però haurà de trencar immediatament amb els que, de fet, seran jutjats com a antipatriotes. Hi dibuixa un mapa de la península, banyada a lest per la mar Maragall, amb una via principal que arrenca de la piràmide feta musulmana (el moro ha destar content) i passa per Madrid (una gran cúpula catòlica monàrquica), amb un ramal cap a la zona galaicoportuguesa (Santiago de Compostel·la), i segueix cap a Figueres (per Figueres shi ha de passar per força) per acabar al bressol europeu de la Torre de Montpeller. Dalí va pintar quadres basats en la Hiparxiologia de Pujols i va augurar, seguint Deulofeu, una renaixença catalana. Figueritzar Girona, gironitzar Catalunya, catalanitzar Espanya, espanyolitzar Europa. En una litografia del 1971 hi va somiar un rei sense rostre, com el déu pujolsià. Hi recuperava, en la bandera del jou, les fletxes i els escuts dels regnes espanyols, làguila viril, rapinyaire i dominadora. El 1979 ja hi posa rostre: una foto de Joan Carles I amb uniforme de lArmada i, al cor, un forat on es veu un paisatge amb els colors de la bandera, el cilindre erecte dalinià i un rusc dor enlairat per dues gavines.