...Las fuentes 2020....Las fuentes 2024.....Todos los temas y "fuentes" de Historia de España para la Selectividad en Navarra 2024......Selectividad en Navarra 2024........INDEX
Los negreros catalanes y la expansión de Barcelona
Nou historiadors analitzen a 'Negreros y esclavos' el
paper cabdal que van tenir 150 capitans i grans empresaris
catalans en la compra i introducció desclaus a Cuba, tot
reinvertint els beneficis en lexpansió de Barcelona
[Nueve historiadores analizan en 'Negreros y esclavos' el papel
capital que tuvieron 150 capitanes de empresa y grandes
empresarios catalanes en la introducción de esclavos en Cuba,
reinvirtiendo los beneficios en la expansión de Barcelona]
EL PAÍS CRISTIAN SEGURA 12 OCT 2017 https://cat.elpais.com/cat/2017/10/11/cultura/1507753419_243555.html
"La paraula català significava, popularment a Cuba, un comerciant avar, sovint amb la connotació de negrer. Ho escriu lhistoriador de la Universitat de Colònia Michael Zeuske al llibre Negreros y esclavos. Barcelona y la esclavitud atlántica (siglos XVI-XIX) (Icaria). Les referències als catalans en la cultura popular dels treballadors forçats a Cuba eren nombroses i apareixen en multitud destudis. En el context de lesclavitud adquireix una nova personalitat la coneguda quarteta En el fondo de un barranco / canta un negro con afán: / Quién pudiera ser blanco / aunque fuera catalán, escrivia el professor de la Universitat de Miami Joaquim Roy el 1988 al llibre Catalunya a Cuba.
Negreros y esclavos és un treball exhaustiu, amb informació inèdita, sobre els vincles de la societat barcelonina i el desenvolupament de la ciutat amb el segrest i comerç de persones a Àfrica.
Negreros y esclavos és un treball de nou acadèmics que exposen el negoci esclavista a partir de personatges i relats concrets però també de dades macroeconòmiques i geopolítiques. Lhistoriador Xavier Juncosa aporta les estadístiques de la venda desclaus a Cuba entre el 1819 i el 1867, recollides per referents daquest camp com Josep Maria Fradera i estudiosos britànics dels extensos arxius del govern britànic: la data dinici daquesta forquilla (1819) és cabdal perquè és dos anys després de lentrada en vigor del primer gran tractat entre la Gran Bretanya i Espanya per abolir el tràfic desclaus.
Des de lentrada en vigor del tractat, el 1817, i fins al 1867 un any abans diniciar-se la Guerra dels Deu Anys, revolta per la independència cubana, prop de 700.000 persones van ser traslladades per la força dÀfrica a Amèrica en viatges organitzats per empresaris i capitans espanyols, segons Juncosa. Aquesta xifra representa en només mig segle el 40% dels més d1,6 milions dafricans que negrers espanyols van exportar a Amèrica des del 1501. Les raons són bàsicament dues: lacceleració de la revolució industrial i del capitalisme, amb lincrement de la demanda de producció i levolució tecnològica, i la disminució del tràfic desclaus per part dAnglaterra i els Estats Units.
Hegemonia catalana
Els catalans han estat tradicionalment capdavanters a Espanya en el progrés comercial, i lesclavisme no va ser-ne una excepció. Els negrers a Espanya, com a ofici legítim de negoci en leconomia global i moderna, sorgeixen a partir de la liberalització del tràfic esclau africà el 1796. Entre aquell any i el 1820, segons explica Fradera al seu treball La participació catalana en el tràfic desclaus (1789-1845), a partir de la il·legalització el 1817 daquest comerç humà, els catalans passen de comandar el 24% dels vaixells negrers que arriben a Cuba al 74,6%. Fradera ho explica així: Aquest desenvolupament tan ràpid es devia a tres factors combinats: a les expectatives de beneficis extraordinaris, determinats, duna banda, per la insaciable demanda de la plantació sucrera en un període de rapida expansió i, de laltra, per la ràpida retirada dels antics negrers nord-americans, anglesos, etc.; per la concentració progressiva en aquests anys del comerç colonial espanyol i català sobre làrea antillana; i finalment, per la migradesa dels beneficis dels intercanvis comercials corrents. El tràfic de negres era una de les alternatives més viables per intentar superar la crisi del benefici comercial dels anys posteriors a les guerres napoleòniques. Zeuske afegeix que, a banda de la liberalització del dret de traficar des de qualsevol port de la metròpoli, hi havia una altra explicació política per a lhegemonia catalana en aquest fosc negociat: En bona mesura per la política impulsada per la Corona [després de la derrota napoleònica] de fer emigrar els espanyols potencialment liberals, com ho van ser gairebé tots els homes joves nascuts entre el 1800 i el 1840 a Espanya. Així, van arribar a Cuba, a Puerto Rico i en general a lAtlàntic ocult molts homes nascuts a Catalunya.
Beneficis astronòmics
La prohibició i persecució del tràfic desclaus creix progressivament entre el 1817 i fins a la pràctica desaparició daquest negoci a la dècada dels vuitanta del segle XIX. La perseverança daccionistes, naviliers i tripulació per provar sort amb missions tan arriscades es justificava per lenorme benefici econòmic si loperatiu reeixia. José Miguel Sanjuan, a Negreros y esclavos,dedica el seu capítol a estudiar els projectes esclavistes de lindustrial químic i navilier Josep Vidal Ribas. Aquest cas, com el de Jaume Torrents, és el paradigma de lesclavisme silenciat públicament entre grans prohoms catalans. Sanjuan calcula els beneficis que podia obtenir Vidal Ribas amb el trasllat desclaus dÀfrica a Amèrica amb tres vaixells seus destinats a aquest comerç: Durant el període 1836-1855 en una sola expedició es podia cobrir la inversió, arribant el benefici potencial a 350.000 pessetes, en el cas que els tres vaixells completessin un viatge a lany. Tinguem en compte que la inversió inicial del Banc de Barcelona [del qual Vidal Ribas era accionista] el 1845 va ser dun milió i mig de pessetes, i que el pressupost de lAjuntament de Barcelona a mitjan segle era dun milió de pessetes, el mateix que la inversió inicial que Joan Güell [soci de Vidal Ribas] va fer a la seva fàbrica. Sanjuan descobreix que els beneficis que podria haver obtingut Vidal Ribas la tercera fortuna de Barcelona aleshores amb el tràfic desclaus coincidia amb la quantitat que va invertir aquells mateixos anys al sector immobiliari barceloní.
Negreros y esclavos basa part de la seva recerca en diaris de bord de les embarcacions negreres i en la correspondència entre aquests. Miquel Oliver, de Palma de Mallorca, va ser capità de vaixell negrer i després empresari esclavista. La goleta Pickle, de larmada britànica, va interceptar el 1838 el vaixell Sierra del Pilar, que capitanejava Oliver, en aigües del Carib amb 70 africans empresonats per ser venuts a Cuba. Les autoritats britàniques, que exercien de policia antiesclavista arreu de limperi, van requisar els documents personals dOliver. Van poder constatar que es van comprar 255 esclaus al delta riu Ayudà, dels quals en van morir 188 durant el viatge. Les cartes dOliver que transcriu Zeuske il·lustren com cada esclau era un bulto en termes comptables: Importa molt que els bultos siguin tractats el millor possible durant el seu viatge, doncs si arriben en bon o mal estat influeix molt en la seva ràpida distribució i major estimació. Oliver obtenia un 3% de la venda de cada bulto. Els negrers de les illes Balears també eren identificats per la població cubana com a catalans, com era el cas de Ramon Ferrer, eivissenc i cèlebre en els nostres temps perquè era el patró de lembarcació Amistad, de la qual Steven Spielberg va dirigir una pel·lícula el 1997, inspirant-se en el motí que el 1839 un centenar desclaus van organitzar contra Ferrer i la seva tripulació. Fradera va elaborar el 1984 una llista de 150 catalans que van servir com a capitans de vaixells esclavistes.
Lobby negrer
Lhegemonia catalana en el comerç humà del segle XIX va ser debatuda el 1858 fins i tot a les Corts espanyoles. El motiu: la persecució de les autoritats britàniques i les queixes per part de lempresariat barceloní del que consideraven una injusta limitació a la seva llibertat comercial per culpa dels tractats bilaterals. Entre un ambient patriòtic contrari als britànics, lexpresident del Govern Luis González Bravo, ferm abolicionista, va dir en aquella sessió: Tenim una Antilla i aquesta Antilla no viu sinó de la mà dobra esclava. Hi ha un tràfic desclaus que comença entre Catalunya i les costes dÀfrica i un tractat que destorba aquest tràfic. El debat va ser instigat per la caiguda en mans dels britànics del vaixell Conchita, propietat dels Vidal Ribas. José Miguel Sanjuan detalla els diversos articles que el periodista Joan Mañé i Flaqué va escriure contra els acords abolicionistes amb la Gran Bretanya. Lesclavisme, paradoxalment, era sobretot defensat a Espanya pels sectors polítics liberals. És per això que el diari progressista La América, de Madrid, on escrivien Pi i Maragall, Mañé i Flaqué o Cánovas del Castillo, recorda Sanjuan, va publicar un extens article titulat Injusto apresamiento de la goleta Conchita. Sanjuan assegura que el propietari del Diario de Barcelona, Antonio Brusi, també tenia interessos propis per derogar les lleis abolicionistes: Brusi desitjava participar en els beneficis que li podia reportar el canal de Suez [obra impulsada pel seu amic Ferdinand Lesseps] permetent-li importar treballadors forçats culís de Canton, substituts potencials dels esclaus africans.
El 1840 es debatia a Espanya la prohibició de lesclavisme a Cuba. Juncosa reconstrueix el procés de pressió dels grans comerciants transatlàntics de Barcelona per evitar-ho. La Junta de Comerç de Barcelona va publicar el 1841 un manifest firmat per nou dels seus representants més significatius, amb el qual volien defensar un discurs previ de Miquel Biada explícitament partidari de preservar el comerç desclaus. El text de la Junta de Comerç donava suport a la proposta de Biada, sent conscients que només els braços dels negres poden fomentar lagricultura. Juncosa també recupera una altra carta del 1841 de Jaume Badia i Francesc Viñas, de la Junta barcelonina, encara més explícita: [els tractats] relaxen duna manera espantosa la subordinació i disciplina de 600.000 esclaus perquè cadascun dells amb raó o sense ella tindria dret de demanda contra el seu amo; [...] es posaria el país en una completa conflagració, encara que només fos amb litigis judicials entre serfs i senyors; i com tota la seva indústria se sustenta en lesclavitud, és clar que la pertorbació dels interessos seria universal. Juncosa afegeix que totes les Juntes de Comerç dEspanya van publicar textos de suport a lesclavisme arran de la intervenció barcelonina.
Persecució britànica
La Gran Bretanya actuava al segle XIX com a policia del comerç global. La tenacitat de limperi britànic contra lesclavisme era conseqüència de lenorme suport ciutadà que labolicionisme tenia a Anglaterra des de finals del segle XVIII i fins a finals del segle XIX. El llibre Hidden Chains, de John Charlton, apunta que amb la llei del 1807 que prohibia el tràfic desclaus a limperi britànic els esclavistes britànics van passar a navegar amb banderes estrangeres i en rutes per sota de lEquador, protegides per espanyols i portuguesos. Charlton descriu levolució de labolicionisme britànic fins a convertir-se en un moviment de masses, com es demostra amb la reacció social quan el Parlament britànic aprova lestiu del 1833 una llei per alliberar els esclaus: Durant els mesos previs van aparèixer centenars de societats locals per lemancipació dels esclaus. Unes 5.000 peticions amb més dun milió de firmes van ser enviades al Parlament.
Durant el segle XIX es van constituir a Amèrica i Àfrica tribunals mixtos formats per diplomàtics britànics i daltres potències com Espanya, per jutjar casos de tràfic desclaus. Negreros y esclavos aporta multitud dexemples de procediments daquests tribunals contra capitans i negrers catalans. Un cas paradigmàtic és el de Joan Barba, nascut a Vilassar de Mar. Barba va comandar vaixells negrers entre el 1836 i el 1845, i com a mínim en quatre ocasions va ser capturat, jutjat i fins i tot condemnat a presó per tribunals mixtos a Cuba i Àfrica. El polític i empresari català Domènech Mustich, soci de Vidal Ribas i que va ser governador de la colònia espanyola de Fernando Poo, va comprar el 1845 la goleta negrera Resistència, subhastada a Freetown pels britànics després de ser condemnada la tripulació, per repatriar amb ella 37 espanyols, entre els quals hi havia Barba.
Negoci danada i tornada
El sumari de la primera condemna contra Barba, el 1836, pel Tribunal Mixt de lHavana, és el model perfecte de com funcionava el negoci esclavista. La goleta Ninfa, comandada per Barba i Agustí Burcet, va sortir de Matanzas el 1835 carregada daiguardent, cotó i pólvora. La mercaderia es venia als ports de destí, en aquest cas Saint Thomas i finalment a la costa de lactual Camerun. Allà, el rei de la tribu Bimbia els va vendre 518 esclaus a canvi de les mercaderies, segons el relat de Burcet. La Ninfa va ser capturada el 1836 de tornada a Cuba amb 433 esclaus la resta havien mort, el 63% menors de 13 anys. Barba va ser empresonat, el vaixell subhastat i els esclaus alliberats. Barba, que va continuar amb el tràfic, va ser un dels objectius principals dels britànics a les costes africanes. Va navegar sota bandera nord-americana i portuguesa i va falsificar papers, però el servei despionatge britànic als ports el va aturar quatre vegades més. Sovint no era necessari enxampar el vaixell amb esclaus embarcats, només identificant lequipament necessari per al viatge nhi havia prou, com en aquesta detenció el 1838 dun bot de Barba registrat als Estats Units: En aquella inspecció van trobar 600 taulons de fusta per immobilitzar els esclaus sense polir, així com els estris necessaris per subjectar-los; van trobar també 2.000 i 3.000 galons daigua i una gran quantitat de plats de ranxo, culleres de fusta i vasos; i olles que permetien cuinar per a 300 persones.
Xavier Sust, a partir de la recerca de Gustau Nerín al llibre Traficants dànimes (Pòrtic), detalla que el 1840 la corbeta britànica Wolverine va detenir Barba i va confiscar el vaixell que capitanejava sota bandera dels Estats Units en un afluent del riu Níger. Barba havia descartat carregar els esclaus a Gallinas a lactual Libèria per la pressió britànica i va canviar el rumb cap a la factoria negrera del català Pau Freixas Ribalta. Les factories negreres de Gallinas els punts dintercanvi de les mercaderies van ser arrasades pocs mesos després pel comandant de la flota britànica a lÀfrica Occidental, Joseph Denman: Denman estava cansat de les constants incursions dels negrers espanyols i va utilitzar com a excusa el rescat de Fry Norman, una negra de nacionalitat britànica que havia estat esclavitzada juntament amb el seu fill pel príncep Manna, el principal proveïdor desclaus de les factories negreres espanyoles, segons explica Sust.
Llegat econòmic fins avui
El prestigi social dels burgesos que senriquien amb el comerç de mà dobra forçada no va quedar malmès per aquesta inversió il·legal i immoral. No va ser fins moltes dècades més tard, amb el primer treball de recerca de Jordi Maluquer el 1974 que es va posar fil a lagulla sobre el costat fosc de moltes fortunes catalanes. Negreros y esclavos aporta nombroses històries de coneguts referents de la societat barcelonina implicats en el tràfic de persones al Carib. Lindià Jaume Torrents era propietari de tres vaixells que van finalitzar amb èxit sis transports desclaus a Cuba, segons Juncosa. La xarxa de favors de Torrents a Cuba arribava fins i tot a la Casa Reial: un dels seus socis principals, el banquer i militar retirat Manuel Pastor, aportava a la reina mare Maria Cristina una quota per cada esclau que introduïa a Cuba. Torrent ho va ser tot socialment a Barcelona i fins i tot va residir en el que avui és lAteneu Barcelonès. Hi ha altres personatges més coneguts i públicament identificats amb lesclavisme, com Claudio López, marquès de Comillas, o Salvador Samà, que va deixar a Vilanova i la Geltrú uns actius culturals i dinfraestructures que encara perduren.
Aquesta és una de les conclusions que es poden llegir a Negreros y esclavos: que els beneficis aconseguits amb lesclavisme van ser invertits en lexpansió de Barcelona i de Catalunya, a través de lExposició Universal del 1888, la construcció de lEixample o la creació dempreses líder. El llibre també explica que Joan Mas Roig, rebesavi de lexpresident de la Generalitat Artur Mas, va ser un capità negrer que el 1844 va traslladar 825 esclaus dÀfrica al Brasil. També van lucrar-se de lesclavisme els cosins de Joan Mas Gaspar i Pere Roig, el famós El Pigat de Vilassar de Mar, de qui el llibre assegura que es va dedicar a lesclavisme durant 25 anys. Cal assumir que una porció gens menyspreable del valor afegit de la nostra societat actual està construïda a partir de lenorme quantitat de diners que va generar el tràfic il·legal desclaus africans, escriu Xavier Juncosa: Lesclavisme ens interpel·la moralment com a persones i com a historiadors, conduint-nos sense dubtes davant la cruesa del mirall i el seu trist afegit, el silenci.
---------------------------------
.HISTORIA UNIVERSAL......HISTORIA DE ESPAÑA.....La crisis iniciada en 2007....Fechas en el separatismo de Cataluña. ...El prusés....Artículos...Textos....INDEX